10 mei 2014

Review: Stad van maskers

De doodzieke Lucien ontdekt dat hij een stravagante is, iemand die naar een andere wereld kan reizen. Hij gaat graag naar het prachtige zestiende-eeuwse Belleza. Daar is hij sterk, gezond en kan hij doen wat hij wil. En in Belleza woont Arianna, het meisje met de violetkleurige ogen. 
Maar het onafhankelijke Belleza is in gevaar. Er zijn mensen die de stad liever ten onder zien gaan. Lucien is de enige die de stad kan redden. Terwijl hij in zijn eigen wereld om zijn leven vecht, strijdt hij in de andere wereld tegen levensgevaarlijke vijanden én voor de liefde. 








Achtergrondinformatie:

Stad van maskers is het eerste deel in de Stavaganza serie van Mary Hoffman. Stad van maskers is 336 pagina's dik. De uitgeverij is Van Goor en het boek is vanuit het Engels vertaald door Annelies Jorna. Het verhaal speelt zich af in modern Engeland en 16e eeuw Italië.


Mening:

Ik ben echt weg van dit boek. De personages, de werelden, het verhaal. Alles klopt gewoon. Het verhaal wordt goed opgebouwd en gaat niet te langzaam. Het verhaal speelt zich gedeeltelijk af in een fictieve 16e eeuws Italiaanse stad. In "onze" wereld zou de stad bekend staan als Venetië. Dit gegeven maakt dat alles geloofwaardig lijkt.

Tijdens het lezen had ik graag meer over de Stravaganten zelf te weten willen komen. Of bijvoorbeeld iedereen Stravagant kan worden als hij of zij een talisman vindt, of dat alleen bepaalde mensen dat kunnen worden. Over het reizen had ik ook graag meer willen weten. Gelukkig liggen er nog vijf boeken op mij te wachten, dus hopelijk komt daar in een vervolg nog meer duidelijkheid over.

De personages uit het boek spreken mij erg aan. Hoofdpersoon Lucien laat zien dat hij wel degelijk ergens toe in staat is. Ondanks zijn ziekte weet hij toch nog naar het hedendaagse Venetië te gaan, om de verschillen tussen Bellezza en Venetië te ontdekken.

Dan hebben we Arianna nog. Ja, zij is echt geweldig. Eigenwijs, ondernemend en direct. Meer kan ik eigenlijk niet wensen voor een geweldige hoofdpersoon.

Als laatste wil ik nog heel even de cover bespreken. Ik weet het, ik weet het. Het is slecht om een boek te beoordelen op zijn cover, maar ik doe het nu wel, nadat ik het boek gelezen heb. Dit boek ziet er echt geweldig uit. De bovenste helft laat Lucien zien en de onderste helft een belangrijke gebeurtenis uit het boek. Later kom je erachter wat deze gebeurtenis zo belangrijk maakt en dat spreekt mij erg aan.

Het boek is zeker een aanrader als je van tijdreizen, verschillende werelden en historische elementen in een boek houdt. Ik denk ook dat liefhebbers van de Edelstenen-trilogie van Kerstin Gier deze boeken ook geweldig gaan vinden, doordat ze ongeveer dezelfde opzet hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten