29 mei 2014

STERK DEBUUT VOOR JONGEREN

Lang zal ze leven – Koos Meinderts – De Fontein – 144 blz.
Lang zal ze levenKoos Meinderts is een bekende naam binnen de schrijverswereld. Hij heeft al heel veel kinderboeken, prentenboeken, boeken voor volwassenen en poëziebundels op zijn naam staan. Lang zal ze leven is zijn eerste boek voor jong volwassenen.
Op weg naar school ziet Eva een oude vrouw op het spoor staan, terwijl de slagbomen rinkelend naar beneden gaan. Ze bedenkt zich geen seconde en trekt de vrouw net op tijd weg voor een aanstormende trein. Met haar actie haalt Eva de krant en zelfs tv. Nieuwsgierig naar wie ze heeft gered, gaat Eva op bezoek bij de vrouw. En dan ontdekt ze de schokkende waarheid.



Mijn mening
Dit boek is een boek wat ik zelf niet snel had uitgekozen om te lezen. Hierdoor was het juist interessanter om gaan te lezen. Ik sta altijd open voor nieuwe boeken en dit was dus de perfecte manier om iets anders uit te proberen. Ik ben dan ook aangenaam verrast.
Ondanks dat het boek aan de dunne kant is, vind ik dat het boek wel sterk opgebouwd is en hebben de hoofdpersonages genoeg diepgang voor mijn gevoel. Het verhaal wisselt tussen verschillende perspectieven. Dat van Eva, geschreven in de eerste persoon, en dat van Ida, geschreven in de derde persoon. Dit verschil van perspectieven was totaal niet verwarrend voor mij en werkte prima bij het boek. Soms kan het nogal verwarrend zijn om meerdere oogpunten en meerdere schrijfsoorten te hebben in een boek.
Het gebruik van gedichten vind ik ook een erg sterk punt. Je komt niet vaak gedichten tegen in boeken voor jongeren. Het is iets waar ik zelf niet heel snel mee in aanraking kom, behalve af en toe een keer in het Nederlands lesboek. De gedichten sluiten erg goed aan bij het verhaal en voegen echt iets toe. Door de gedichten vormen Ida en Eva een soort band in het boek en dat vind ik altijd mooi om te zien.
Wel vind ik het einde net iets te snel gaan. Voor mijn gevoel eindigt het boek in een cliffhanger, omdat ik nog duidelijkheid wilde hebben op een vraag. Deze vraag ontstond toen Ida gemengde gevoelens begon te hebben over Eva en er bepaalde elementen terug begonnen te komen. Eenmaal aan het einde hoopte ik antwoord te krijgen, maar dit gebeurde helaas niet. Dit had ik graag iets anders gezien.
Ik ben, afgezien van het einde, erg te spreken over dit boek. Het verhaal is vernieuwend en pakkend. Ik las het dan ook binnen één enkele middag uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten