4 apr 2014

Review: Cress




Pas op! Dit artikel bevat spoilers voor zowel Cinder als Scarlet! Mocht je die boeken nog niet gelezen hebben, sla dit artikel dan over!

CressCress groeide op als een gevangene. Met alleen Netschermen om haar gezelschap te houden, wordt ze gedwongen om het bevel van koningin Levana op te volgen. Dat betekent het opsporen van Cinder en haar gezelschap. Levana weet echter niet dat degene die ze zoekt en degene van wie ze houdt, haar val aan het plannen zijn...
Achtergrondinformatie:

Cress is het derde deel in de Lunar Chronicles van Marissa Meyer. De eerste twee delen zijn Cinder en Scarlet, waar ik al eerder iets over schreef.
In dit deel maken we kennis met Cress. Zij leeft in een satelliet die om de aarde heen draait. We zijn haar al eerder tegengekomen in Cinder, toen Cinder een D-COMM chip activeerde, die direct naar Cress leidde.
Ook maken we in dit deel kennis met Winter, de stiefdochter van Levana. Het vierde en laatste boek, wat februari 2015 uitkomt, is naar haar vernoemt en draait gedeeltelijk om haar.

Mening:

Ja! Ja! Ja! Ja! Ja! Ja! Ja! I love it!!! Dit boek is veruit het beste deel van de drie uit de serie tot nu toe.

Ik vind Cress werkelijk geweldig. Ze lijkt in het begin best naïef en onschuldig, maar niets is minder waar. Ze bewijst dat ze voor zichzelf op kan komen en leert al snel over de mens en hoe wreed zij soms kan zijn. De enige werkelijkheid die zij kent, komt namelijk van de drama's die zij online gezien heeft. Ze is hopeloos verliefd op Carshwell Thorne, een gezochte crimineel die zich heeft aangesloten bij Cinder, en dit is best duidelijk door het boek heen.

Iko krijgt ook een upgrade dit boek, letterlijk. Na een tijd als schip gefunctioneerd te hebben, wordt haar identiteitschip uiteindelijk in een levensechte robot gezet. Hierdoor kan ze alles doen wat een mens ook kan. Ook is zij de enige die echt zorgzaam is naar Cress toe.
O, en arme Wolf. Scarlet wordt al snel in het boek ontvoerd door Lunars, waardoor Wolf achterblijft en dan is hij ook nog eens zwaar gewond geraakt. Dacht hij eindelijk met Scarlet samen te kunnen zijn, lukt het alsnog niet.

Wel ergerde ik me af en toe aan Kai. Zo moest Cinder aan het einde van het boek, nadat ze Kai ontvoerd had, Kai zelf vertellen dat ze in feite prinses Selene is.
O, even over Selene: ik vind het geweldig dat ze de naam Selene gebruikt hebben. Ik de Griekse mythologie is zij namelijk de godin van de maan.
Maar even terug naar Kai. Het had toch allang duidelijk moeten zijn dat Cinder eigenlijk Selene was? Ik bedoel, Levana wilde Cinder wel heel graag uit de weg geruimd hebben.

Dit boek was in mijn ogen echt gewoon geweldig.Mijn excuses trouwens voor de slechte samenvatting van het boek aan het begin van de review. Dit boek is nog niet in het Nederlands uit en ik moest het stukje zelf vertalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten