2 mrt 2014

Review: Cinder


Mensen en androïden leven samen in de grauwe straten van Nieuw Peking. Een dodelijke plaag houdt lelijk huis onder de bevolking. Vanuit de ruimte kijken de meedogenloze maanmensen toe, hun kans afwachtend. Niemand weet dat het lot van de aarde afhangt van één meisje Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg. Ze is een tweederangsburger met een mysterieus verleden, beschimpt door haar stiefmoeder en beschuldigd van de ziekte van haar stiefzus. Maar als prins Kai in haar leven verschijnt, bevindt ze zich plots in het midden van een intergalactische strijd. Verscheurd door de keuze tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad, moet Cinder eerst de geheimen uit haar verleden achterhalen om de toekomst van haar wereld te kunnen beschermen.





Achtergrondinformatie:
Cinder is geschreven door Marissa Meyer. Het verhaal speelt zich af ongeveer honderd jaar na de vierde Wereldoorlog in Nieuw Bejing. Het boek is ongeveer 350 pagina's dik en leest snel door. 

Mijn mening:
Ik ben erg te spreken over dit boek. Het is een klassiek sprookje, in een nieuw jasje. Natuurlijk is zoiets al wel vaker gedaan, maar dit verhaal is toch net iets anders. Zo vaak lees je niet over cyborgs en androïdes. Sowieso spreekt dystopie mij heel erg aan en dat was een groot voordeel van dit boek.
Ik leefde erg mee met Cinder. Ze heeft, afgezien van Iko, helemaal niemand in haar leven om steun bij te zoeken. Zeker niet als haar stiefzusje, waar ze nog wel redelijk mee kon opschieten, ook nog eens komt te overlijden.
Wel vond ik dat het boek soms een beetje voorspelbaar werd, al sloeg Meyer dan weer een totaal andere weg in. Waardoor de verwachtte voorspelbaarheid totaal verdween.
Ik ben dus erg te spreken over dit boek en ben ook al bezig in het vervolg, Scarlett. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten