9 mrt 2014

Review: Teardrop

TeardropNooit huilen… Dat heeft Eureka's moeder haar op het hart gedrukt. Nu is Eureka's moeder onder mysterieuze omstandigheden verdronken en Eureka wil eigenlijk ook dood. Ze geeft alleen nog om een bijzonder boek. Daarin staat het huiveringwekkende verhaal van een meisje dat een heel continent in zee huilde. Als een vreemde jongen Eureka vertelt dat ze in gevaar is, krijgt hij haar ook bijna in tranen. Tranen die een wereld kunnen wegspoelen...












Achtergrondinformatie

Teardrop is het eerste deel in de nieuwste boekenserie van Lauren Kate. Haar ken je waarschijnlijk al van de Fallen serie. Hierin wordt het verhaal van Luce gevolgd, die naar een kostschool gestuurd wordt, nadat ze verdacht wordt van moord. Teardrop speelt zich af in een klein dorpje waar nooit echt iets gebeurt in het jaar 2013.

Mening:

Ik keek erg uit naar het lezen van het boek. Ik had er al redelijk wat over gehoord, al waren de reviews zeer wisselend. Een deel vond het boek helemaal niets, een deel vond het geweldig. Ik sluit me aan bij de eerste groep. Het verhaal op zich zit goed in elkaar. Het is alleen het zoveelste verhaal waarin een meisje krachten heeft die de wereld kunnen redden of ten onder kunnen laten gaan. Ook zijn de personages vond ik niet geweldig. Zo is Eureka ooit een vrolijk meisje geweest, maar na de dood van haar moeder raakt ze in een neerwaartse spiraal. Ze heeft iedereen, behalve haar beste vriend en vriendin, uit haar leven gesloten. Dit is nog wel te begrijpen, maar ze doet totaal geen moeite om, na het verwerken van de dood van haar moeder, weer op school in de samenleving te komen. De beste vriendin van Eureka, Cath, is een echte mannenverslinder en alles wat Eureka niet is. Ze heeft denk ik een stuk of 5 of 6 vriendjes door het boek heen, wat zich in een tweetal weken ongeveer afspeelt. De beste vriend van Eureka, Brooks, is denk ik het beste personage uit het boek, samen met het half broertje en zusje van Eureka. Brooks laat zien dat hij Eureka nog als een gelijke blijft behandelen en dat hij zich niets aantrekt van haar reputatie als "het meisje dat zichzelf probeerde te vermoorden". Dan is er nog Ander, de mysterieuze jongen die alles over Eureka blijkt te weten. Ik vind hem ronduit vreemd. Het ene moment gedraagt hij zich als iemand die alles en iedereen op afstand wil houden en het volgende moment bedelt hij zo ongeveer om aandacht van Eureka. Nee, niet mijn type jongen.
Mijn mening over dit boek is denk ik wel duidelijk. Het had potentie, was het niet zo voorspelbaar geweest. Zo draait het boek ook gedeeltelijk om een eeuwenoude legende en hiermee wordt al snel duidelijk wat de rol van die personages in het heden is. Ik had dit boek denk ik leuker gevonden toen ik een jaar of 12 was geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten